Brusel

by - dubna 14, 2019


     Brusel je město, které mě nikdy nějak zvlášť nelákalo. Z fotek mi připadalo takové chladné a neosobní. Navíc mě lákají hlavně ty lokality, kde je teplo, svítí sluníčko a tak. Chápete. Tak nějak se to ale stalo. Najednou jsem se ocitla v Belgii, ještě k tomu omylem koupila letenku zpět o den později než sem chtěla a tak bylo přirozené zkusit Brusel prozkoumat a využít té příležitosti.

     Už od prvních pár chvil, co jsem tam byla mi přišlo, že se Brusel jmenuje od slova brutální. Architektura je tam tak jiná. Tak velká až obrovská. Ani ne do výšky. Spíš hmotou, objemem a tím, jak na vás působí. Významné stavby kolem sebe často nemají ani tolik prostoru, aby vůbec vynikly. Takže si je nemůžete pořádně prohlédnout, pokochat se, natož si je nějak krásně vyfotit.



     Bydleli jsme jihovýchodně asi hodinu a kousek pěšky od historického centra, proto jsme chodili hodně po svých. Teda poslední (druhý) den jsme měli v plánu si dopoledne půjčit kola, dojet k atomiu, zpátky na ubytování a pak pěšky do parlamentaria a odtud rovnou na autobus směr letiště. Ještě navíc vyšlo ten poslední den krásné počasí, ale automat na půjčování kol s námi nespolupracoval. Sebral si zálohu 150e za kolo, ale nevydal nám lístek, na kterém byl kód k vyzvednutí kola. Jelikož se nám situace nedařila asi hodinu vyřešit, šli jsme pěšky k parlamentariu, strávili tam asi hodinu a půl, po cestě na ubytování si ještě skočili na další vyhlášené hranolky a atomium nechali na odpoledne.




     Samotné parlamentarium moc doporučuji k návštěvě. Je to zdarma, je to naučné, interaktivní, dokonce i v češtině a v případě špatného počasí je to ideální aktivita.





     Zážitek s cestováním k atomiu a od něj je kapitola sama o sobě. V místě, kde jsme bydleli nebyla žádná trafika ani automat na koupení jízdenky. S tím jsme bohužel nepočítali. Doufala jsem, že se dá lístek koupit on-line, když to šlo i v Lovani. Bohužel ne. Jelikož nám ten den plány moc nevycházely, na atomium jsme měli strašně málo času. Vlastně jen na cestu tam, fotku a zase jet pryč. Cestu tramvají jsme tedy riskli na černo, protože nebyl čas chodit další půlhodinu a hledat lístek, navíc jsme se už tahali s kufrem. Štěstí při nás stálo a my dojeli k atomiu. Bez pokuty. Ale strach se nás držel až do poslední sekundy. U atomia jsme byli zhruba 20 minut, trochu se pokochali a pak šli koupit konečně lístek na tramvaj. Naštěstí tam už automat byl. Jinak bychom byli teď chudší o 4000kč. Po cestě na nádraží totiž byla v naší tramvají kontrola jizdenek. Ale ne taková na jakou jsme zvyklí u nás. Tam na zastávce stálo kolem 20 policistů (revizorů), do každých dveří vtrhli 3, jeden ve dveřích, jeden šel doleva a druhý doprava. Vystoupit nebo nastoupit se mohlo až všechny zkontrolovali. A asi dalších 7 jich stálo venku v řadě. Nikdo tedy neměl šanci uniknout, kdyby jel bez lístku. Trošku jiná liga no. Doporučuji tedy koupit lístky do zásoby, když budete mít tu možnost někde po cestě.





     A co si v Bruselu rozhodně nenechat ujít? Určitě musíte ochutnat alespoň jedny hranolky. My jsme byli přímo v centru ve Fritland a pak na v Maison Antoie úplně mimo centrum. Chuťově mi chutnaly mnohem víc ty v centru, navíc tam byla dvojnásobná porce za úplně stejnou cenu (3,2e). Další specialitou jsou belgické wafle, ty se dají koupit doslova na každém rohu. My jsme měli vždy z takových pojízdných autíček, ale později jsme našli krásné stylové prodejny v ulici Rue Nevue, kde stály úplně stejně a kvalita byla pravděpodobně mnohem lepší. Ten den už jsme ale byli úplně přecpaní z hranolků, takže jsme je nestihli ochutnat. Podle mě super seznam hranolkáren, ze kterého jsem čerpala i já je TADY.

     Co však nedoporučuji vůbec je horká čokoláda. Možná jsem měla jen smůlu (jako vždy), ale když jsem za 3,5e jednu mini horkou čokoládu zkusila, byl to fakt hnusnej zážitek. Opravdu. Nikdy víc.


     Dva dny nám na prozkoumání města celkem stačily. Kromě atomia se většina památek nachází celkem blízko od sebe. Co nás mrzí nejvíc jsou ty kola, na který jsme se těšili, ale třeba příště. Brusel mě tedy vlastně ani nenadchl, ale ani nezklamal.
Byli jste už taky v Bruselu? Co tam zaujalo vás?

You May Also Like

2 komentářů

  1. super clanek :) no mela jsem z Bruselu podobny pocit :d i kdyz jsou to uz roky, co jsem tam byla. my to vyhrali na stredni se tridou jako zajezd, a mrzelo me ze nas tahali vsude mozne po evrospkych budovach atd:) bylo to zajimave, ale z tech turistickych mist jsme toho moc nevideli :/ akorat Atomium, ktere je teda dost neobvyklou stavbou :D :) ale jinak jsme z toho co tu mas skoro nic nevideli, ani na namesti jsme snad nebyli, je to skoda, a proto bych se tam nekdy chtela podivat znovu, sama a lip :)

    OdpovědětVymazat
  2. Belgii mám ráda a pravidelně se do ní vracím, ale spíše se mi líbil Gent, Bruggy nebo Antverpy. Brusel vnímám spíše jako fajn město na žití a práci, než vyloženě pro turisty. Atomium vevnitř není moc zajímavé, je to předražená turistolapka, ale chápu, že člověka zamrzí, když už dojede až k němu, ale nemá čas projít se uvnitř. Kdyby se ti podařilo se někdy do Bruselu vrátit, tak více doporučuji vyhlídku z katedrály Sacré-Coeur v Koekelbergu, je to kousek od Atomia, žádní turisté a krásný pohled na celé město. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář:)