Jak se učit na maturitu?

by - října 31, 2014


Ahoj :)

Tímto článek bych se s vámi chtěla podělit o pár rad, jak se učit na maturitu. Pravdivý fakt je, že ten poslední rok bývá vždy ten nejtěžší. Nejde ani tak o množství nového učiva, ale spíš o to, že po vás všichni najednou chcou úplně všechno, co jste se zatím naučili. Do toho všeho učení se ještě většinou rozhodujete kam na vysokou, chystáte věci na maturitní ples a kromě toho všeho by jste si taky rádi šli někam zasportovat, pobavit se s přáteli nebo cokoliv dalšího, čím obvykle zaplňujete svůj volný čas.
Je to náročné období a pokud nespoléháte na šťastnou ruku při losování otázek, je dobré se na to začít včas připravovat.


V tomhle článku vám popíšu, jakým způsobem jsem se připravovala já a jsem za to ráda, protože jsem si pak před maturitou mohla dovolit se vůbec neučit a všechno si pročíst až těstě před maturitou.
Zkráceně by to bylo asi takhle: Díky pravidelné přípravě jsem o svaťáku věnovala opakování jen 3 dny.
Delší verzi máte v celém článku :)



Začněte už v září

Pokud jste na to doteď tak celkem kašlali, zkuste se jednou přemoct a těch pár měsíců té škole opravdu věnovat. Je dobré nepodceňovat všechny ty opakovací písemky ve škole. Snažte se ze sebe pokaždé vydat maximum, opravdu se to naučit a test napsat na dobrou známku bez opisování a podvádění. Jak už to jednou budete umět, příště se vám to bude učit lépe a nebudete nad tím muset trávit tolik času.

Zapisujte si

Kupte si diář a tam si zapisujte všechno důležité, kdy máte jakou písemku, kdy máte co odevzdat, kdy si máte co přinést. Nebudete tak muset na všechno myslet a prostě se jen podíváte do diáře co vás v příštích hodinách a dnech čeká.
Já jsem si někdy kromě diáře psala i různé papírky, především na věci, co až tak nepospíchají, ale bylo by fajn je udělat. Třeba o víkendu jsem si ráno sepsala na papír co chci zvládnout a stihnout. Nebylo to však jen učení, ale klidně i uklízení, cvičení atd. Pak jsem v průběhu dne mohla škrtat vše co jsem stihla, víc mě to motivovalo k tomu, si opravdu nad něco sednout. Díky tomu jsem si třeba zpracovala nějaké otázky do češtiny během roku.



Rozvrhněte si čas

Tenhle krok je důležitý nejen při učení, ale v celém  životě. Pokud se naučíte rozvrhnout si čas, bude se vám to určitě hodit i v budoucnu. Rozdělte si povinnosti do školy na ty, na které se musíte učit a na ty, na které se učit nemusíte (projekty, prezentace, výkresy, referáty, atd.). Podle toho si naplánujte čas, kdy se jim budete věnovat.
Já když jsem přišla ze školy, první mě zajímalo jídlo, podle toho kdy jsem přišla jsem pak šla buď ven, nebo zůstala doma a na chvíli jsem si lehla k noťasu. Věděla jsem, že pokud bych se v tu dobu začala učit, pravděpodobně bych usnula hned po pár stránkách. Šla jsem si asi na jednu hodinku lehnout, protože jsem v noci spávala max. 6 hodin a prostě bych to bez odpoledního spánku nezvládla. Potom jsem tedy vstala, šla si dát něco na jídlo a šla jsem se učit. Kolem 6-8 se mi učilo nejlépe. Během učení jsem dělala malé pauzy zhruba po půl hodinách. Až jsem se naučila to co jsem potřebovala, dala sem si sprchu a protože jsem věděla, že kolem 10 večer se nic nenaučím, v tuhle dobu jsem zpracovávala ostatní úkoly (rýsování,prezentace atd.). Tímto způsobem jsem pak všechno stíhala.

Podklady

Velmi důležité je učit se z toho, z čeho se vám učí nejlíp. Znám mnoho lidí, kteří si vše přepisují do pc a následně se učí z vytisklých textů, pokud to tak někomu vyhovuje, tak to určitě dělejte. Já jsem to takhle měla jen u češtiny, jinak jsem se učila ze sešitů, kde to třeba někdy bylo trochu nečitelné, stále jsem to však měla napsáno vlastní rukou, uměla jsem se v tom orientovat, a pokud bych si to množství učiva měla přepsat a pak se z toho ještě učit, zabralo by mi to neskutečné množství času, námahy a pravděpodobně bych se ani nic nenaučila.
Učte se z toho, z čeho je vám to příjemné.
 

Udržujte pořádek

Tohle je také jedna z důležitých věci, ač to tak na první pohled nemusí vypadat. Snažte se, dělat si ve věcech pořádek, různé papíry si třiďte do složek podle předmětů, všechny nepotřebné papírky si pravidelně vyhazujte. V pokoji si pravidelně větrejte, vysávejte, ustýlejte, nenechávejte si tam poházené oblečení, dávejte si věci vždy na stejné místo. Prostě se snažte uklidit vše, co by vás mohlo rozptylovat.

Myslete na odpočinek

Jeden den třeba o víkendu si dejte úplné volno a do školy nedělejte vůbec nic. Ráno se pořádně vyspěte, naplánujte si na celý den něco příjemného a prostě vypněte. Pokud nic opravdu nepospíchá, klidně si to dopřejte i někdy přes týden odpoledne.

Pár dní před maturitou

 Pokud jste se po celý rok pravidelně učili, zaručím vám, že vám stačí 3 dny, kdy si úplně všechno jen pročtete aby se vám to všechno ucelilo. Přímo den před maturitou už se prostě nic nedoučíte. Já jsem si všechno jen prolistovala a řekla si, že to všechno s přehledem zvládnu.

Myslete pozitivně

 Zakazuji vám řeči typu: "Já to nezvládnu.", "Já to prostě nedám." atd. Tyhle řeči si ze svojí slovní zásoby úplně vymažte, protože to je to nejhorší, co můžete udělat. Celý čas, který jste věnovali učení, vám bude úplně k ničemu, jestliže propadnete negativním myšlenkám.
Pamatujte si tyhle dvě motta:
"Jestliže věříte, že něco dokážete nebo nedokážete, v obou případech máte pravdu."
"Štěstí přeje připraveným."

Doufám, že alespoň některým tento článek trochu pomohl:)

You May Also Like

1 komentářů

  1. Maturita zahrnuje obtížné období. My jsme měli štěstí, že mnoho podkladů s námi procházeli vyučující, měli jsme testy a všechno. Nakonec opravdu stačilo si to procházet během svaťáku, ale je třeba se tomu věnovat průběžně :) Super článek!
    Lucka Stefani

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář:)