Až moc osobního rozvoje

by - prosince 23, 2019


      Jděte si za svými sny. Přestaňte dělat věci, co vás nenaplňují. Jak neprokrastinovat. Dostaň se do stavu flow. Jak se naučit říkat ne. Buďte konečně šťastní. A dalších nekonečno motivačních vět, které nás tlačí být dokonalí, věnovat se pouze tomu, co milujeme, chodit na konference poslouchat úspěšné lidi a mít skvělý time management.

     Není toho ale už příliš? Nemají na nás postupně všechny ty konference, přednášky, rozhovory a knížky spíše negativní dopad? Chci tím spíše říct, neberou nám tímto ten čas, kdy bychom se mohli věnovat sami sobě?

     Sama se tématu motivace a osobního rozvoje ráda a dost věnuji. Inspiruji se, makám na sobě a snažím se stíhat všechno možné. Čím víc se tyto témata ale stávají populární, tím větší tlak na sebe tak trochu cítím. Vím, že je to všechno o nás, o našich myšlenkách a o tom, co sami svojí hlavě dovolíme. Jenže je někdy těžký se ubránit. Na každém kroku (nebo spíše kliknutí) na nás čeká velmi inspirativní rozhovor s někým "strašně" úspěšným. Najednou máme prostě nutkání si ho přečíst v domnění, že se nám pak taky bude dařit, že nás to nakopne. Opravdovou užitečnou radu v něm ale většinou stejně nenajdeme.



     Já mám zkušenost takovou, že jsem měla období, kdy jsem na toto téma přečetla několik knížek, viděla a četla nespočet rozhovorů a po nějakém čase jsem zjistila, že už je to vlastně pořád dokola. Pořád ty stejné fráze, pojetí tématu, názory a moudra. Kdykoliv jsem chtěla dát šanci další knížce, měla jsem pocit, že mi to vymývá mozek. Jsem ráda, že jsem tímto obdobím prošla, ale teď už mám trochu pocit, že každý další rozhovor nebo článek mi už spíš bere ten čas, kdy už jsem se mohla věnovat něčemu užitečnému, než aby mě víc motivoval. Všechny ty nadpisy mě nutí se zamýšlet, jestli teda jsem šťastná, jestli mi ta konference o osobním rozvoji něco dá, kdy naposledy jsem byla ve stavu flow.

     Mám totiž pocit, že se ty témata zobecňují a už nám ty motivační věty servírují na zlatém podnose, aniž bychom si k nim došli sami. Například životopisné knihy lidí, co opravdu něco dokázali, jsou skvělou dávnou inspirace a motivace začít zase makat. Ještě lepší je však takové lidi sledovat při jejich práci, být s nimi v kontaktu a tu energii z nich opravdově cítit. Vidět ty výsledky na vlastní oči. A co mi přijde nejdůležitější, tak posuzovat věci reálným pohledem. Všechnu tuhle inspiraci tam ale objevujeme sami a postupně.

    Ve skutečnosti všechny tyto věci fungují tak, že nás mají jen lehce popostrčit, připomenout nám nějaké funkční postupy a dodat odvahu. Takový doplněk k tomu hnacímu motoru uvnitř nás. Něco jako vitamíny. Taky jsou to pouze doplňky stravy a ne ta samotná a nejvíce důležitá strava.

     Tak trochu zapomínáme tu hlavní motivaci hledat v sobě. Jako bychom nemohli být šťastní, aniž bychom předtím četli nějakou motivační knížku, poslechnout motivační podcast nebo nedej bože byli na nějaké předražené konferenci s úspěšnýma lidma, o kterých jsme přitom doteď neslyšeli. Jako bychom se nemohli radovat z maličkostí, aniž bychom to sdíleli na instagramu.

     To nejdůležitější za vším tím štěstím a energií je stejně jen v nás. My musíme na věcech makat, aby jsme něčeho dotáhli. Abychom byli sami sobě motivací. Na našem seznamu přání si ty jednotlivé odrážky neodškrtneme jen díky čtení motivačních knížek a chození na TEDx talks.

     Moc si přeji, aby všechny ty články a rozhovory pouze inspirovaly, popoháněly a ne v nás vzbuzovaly pocit, že děláme málo. Nevím jestli to tak vnímám jen já nebo i ostatní, proto mi sdělte váš názor. To jak vy vnímáte tuto tématiku, jak ji zpracováváte sami v sobě, jestli vás nějak ovlivňuje nebo ji ignorujete.

Svými články se tedy snažím lidem předat inspiraci, svůj názor a hlavně je vůbec oslovit, aby se nad nějakým tématem třeba zamysleli a zhodnotili si ho sami. A abych oslovila ještě větší publikum nebo vám poskytla větší komfort v čerpání inspirace, rozhodla jsem se nahrávat audio verze některých článků a začít vydávat podcast, který jsem pojmenovala Osobní rozvoj trochu jinak. 




Ráda bych vás v něm především inspirovala a ne jen dokola opakovala věty, které slyšíme všude kolem nás, ale už málokdo ví, jak je aplikovat. Tak mi dejte vědět, jak se mi to daří a jaký z toho máte dojem. Budu moc ráda za konstruktivní kritiku! :)




You May Also Like

3 komentářů

  1. Jsem na tvém blogu poprvé a z nadpisů mě tenhle zaujal hned jako první, protože bych řekla, že mám dost podobný pohled na věc. Číst motivační knížky, učit se sebelásce, neustále se zdokonalovat a makat na sobě na nás útočí ze všech směrů neustále, alespoň já to teda vnímám hodně. A ano, je správné se zlepšovat a pracovat na sobě, ale dnes je na to kladen takový tlak, že se z toho často cítím přehlcená. Jak píšeš, být ve společnosti inspirativních lidí, kteří něco dělají protože to milují a naplňuje je to, a ne protože se chtějí neustále posouvat kupředu, to je to, co nejvíce motivuje. Moc pěkný článek a mrknu i na podcast. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za milý komentář. Také mám pocit, že to na nás opravdu hodně útočí ze všech stran. Taky je ale možné, že jsme v nějaké fázi, kdy si toho akorát víc všímáme, protože se sebou nějak bojujeme. Kdo ví.
      Snad se ti bude podcast líbit :)

      Vymazat

Děkuji za komentář:)