Předsevzetí, při kterých nemyslíme jen na sebe

by - prosince 31, 2019


Každou chvílí přivítáme nový rok 2020 a mnoho z nás, to bude svádět ke stanovování nových cílů a předsevzetí. Takové ty klasické jako začít pravidelně cvičit, přestat kouřit, více číst, víc si vařit, ty většinou vyprchají během prvních pár týdnů a jen hrstka z nás je opravdu pravidelně dodržuje a zakomponuje do svého životního stylu. O tom, jak ty tradiční předsevzetí dodržet, jsem psala TADY
Dnes tu pro vás mám pár tipů na "předsevzetí", které udělají dobrý skutek, můžete je splnit téměř kdykoliv během roku a nejsou tak náročné na vlastní vůli. Třeba se vám některý z nich tak zalíbí, že je pak budete praktikovat i častěji. To je však už pouze na vás. 


Darujte krev nebo krevní plasmu

Sama chodím darovat krevní plasmu už asi 3 roky. K darování krve jsem se ještě nedostala, ale tento rok, až konečně dodělám školu, bych ráda splnila i tohle. Člověk nikdy neví, kdy bude na tom druhém místě a pomoc druhých bude potřebovat, proto se snažím využít toho, že jsem zdravá a alespoň maličko pomoci druhým takto na dálku. A zrovna darování krve má opravdu smysl.
Krev můžete darovat v každé nemocnici na transfuzním oddělení. Odpovědi na otázky ohledně darování krve můžete najít na stránkách prodarce.cz/darcovstvi.
Krevní plasmu chodím darovat do Unica plasma v Praze na Hradčaské a můžu to jen a jen doporučit. Personál je zde vždy velmi milý a odběr zabere zhruba 40 minut.
S tímto darováním bych ještě mohla připomenout zapsání se do seznamu dárců kostní dřeně. Nábor bývá často v průběhu roku v různých obchodních centrech i na vysokých školách. Veškeré informace o tom, kde a jak se zapsat, můžete najít přímo na stránkách Českého národního registru dárců dřeně

Protřiďte si šatník a oblečení darujte

Všichni máme plnou skříň oblečení a minimálně půlku stejně moc nenosíme. Když tyhle kousky vyřadíme, buď budeme mít větší pořádek ve skříni nebo alespoň místo pro nové kousky. Co ale s těmi vyřazenými? Pokud nemáte mezi kamarádkami nebo sourozenci nikoho, komu by se mohly hodit, můžete je zkusit prodat, darovat dětským domovům či chudým rodinám. 
To samé můžete udělat se starými hračkami. Proč kupovat pořád nové a nové, když doma u rodičů budete mít určitě spoustu neponičených hraček, které by udělaly radost dalším dětem? 

Běžte vyvenčit psa v útulku

Ne všichni můžeme, ať už z jakýchkoliv důvodů, poskytnout dlouhodobě domov opuštěným zvířatům. Jet navštívit nejbližší útulek a nabídnout pomoc můžeme všichni. Nejlepší možností je finančně přispět, ale určitě uděláte radost i vašim časem, který využijete k vyvenčení nějakého pejska. Darovat trochu lásky a času nás nic nestojí, ale naopak dává všem zúčastněným.
Nerada bych ale podporovala pouze pejsky, i ostatní zvířata si zaslouží péči. Vždy se poraďte s ošetřovateli, jak můžete pomoct. Určitě žádná zvířata nekrmte bez jejich dovolení, protože to může mít i tragické následky. Třeba koně v ohradách nikdy nekrmte ani tím, co si myslíte, že můžou. Nikdy totiž nemůžete vědět, kolik lidí tam bylo před vámi, jestli kůň nemá nějaké zdravotní problémy a podobně. Mnohokrát tyhle, na první pohled, dobré skutky mají fatální následky.

Vyřaďte přečtené knihy

Ať už jste knihomolové nebo ne,  určitě máte doma pár knížek, které pravděpodobně už nebudete znovu číst nebo jste ani neplánovali číst. Nedávno jsem objevila stránku trhknih.cz, kde můžete knížky jak prodávat, tak i kupovat. Podobných stránek je určitě spousta a byla by škoda doma nechat ležet prach na něčem, co by někomu dalšímu mohlo udělat radost. A komu se nechce trávit čas prodáváním a vyměňováním, může je zkusit zanést do domova důchodců, místní knihovny nebo veřejných knihovniček umístěných různě po městě. A určitě nezapomínejte ani na přátele, třeba by se někomu z nich jedna z vašich knížek hodila.

Procházka spojená s úklidem

Vyměňte sezení u seriálu za procházku pro okolí a na cestu si přibalte tašku, do které posbíráte odpadky, které potkáte po cestě. Kromě dobrého pocitu se udělá líp i přírodě a když s sebou vezmete někoho na pomoc, radost bude dvojnásobná.

Věřím, že alespoň malinký skutek se podaří v následujícím roce každému z nás. Jestli máte další tipy, určitě se o ně podělte. Přeji vám nádherný a šťastný nový rok 2020 a těším se na vás u dalších článků nebo u podcastu Osobní rozvoj trochu jinak.


You May Also Like

8 komentářů

  1. Na plasmu jsem chodila hodně dlouho, ale začínalo se mi dělat poslední dobou pořád špatně, že jsem si teď dala pauzu. Ale rozhodně se vrátím ke krvi! :-) Do útulku bych velice ráda zašla - dobrý nápad! A s tím úklidem při procházce to plánuji také dlouho! Děkuji za takové články! Knihy už jsem darovala, oblečení také. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj,
    moc se mi líbí Tvé pojetí ''předsevzetí''. O darování plasmy přemýšlí přítel. Sama uvažuji o darování krve, ale budu to muset stihnout ještě před tetováním. Myslím si, že je dobré občas si uvědomit, že věci, které nám nesloží muhou druhým udělat radost. Sama jsem teď při stěhování objevila několik knížek, které nejsou nic pro mě nebo je mám dvakrát, ale mrknu se na tu stráku, kterou jsi sem dala, děkuju :). S útulkem krásný nápad :)
    Přeju ti ať se ti v novém roce daří :)

    OdpovědětVymazat
  3. Parádní článek, konečně někdo nemyslí jen na sebe!
    Plasmu daruji již od gymplu, plnou krev od roku 2017, stejně jako jsem se registrovala do dřeně. Jak píšeš, nikdy nevíš, kdy budeš ty potřebovat pomoc!
    Do útulku jsem jako dobrovolník chodila přes 4 roky, teď je fakt, že jsem dlouho nebyla.. půjdu do toho znovu!

    OdpovědětVymazat
  4. To je moc hezký článek!
    Darovat krev jsem byla dvakrát, bohužel toho nejsem schopná, krev mi pokaždé přestane téct na 125ml. Prostě neteče. Také je mi po tom velmi zle, mám černo před očima a jen se soustředím, abych neomdlela. A to i přes to, že mi zdaleka nevezmou té krve, kolik by mohli. Doktor mi řekl, že to mám zkusit po dětech, ale vzhledem k tomu, že je nechci... Možná bych to zas po letech mohla zkusit, kdo ví :)
    Oblečení jsem si zrovna třídila okolo Vánoc, jedna část šla kamarádce, jedna na dobročinné účely a další mamce. Z toho, že to ještě někdo unosí mám radost vždycky.
    Zvířátkům pomáhám také, vlastně je mám raději než lidi, takže to mě těší asi nejvíc. Buď finančně, nebo třeba koupím něco kočičce, co se nám tu toulá okolo domku a také když vidím raněné zvíře, snažím se mu pomoci. Zrovna v pátek jsme s přítelem zachraňovali netopýra :D

    OdpovědětVymazat
  5. Tyjo, tohle je hrozně super, ale ... já jsem v tomhle dost problémová. :D :D
    Co se týče krve a plasmy, já se tomu snažím vyhýbat. Protože vždycky, když mi berou krev, tak omdlím, potím se a je mi špatně. :(
    Ke starému oblečení.. no, já se snažím všechno nosit do té doby, než se mi to třeba nezničí. Takže to už by nenosil nikdo. :D Ale je fakt, že asi pár kousků bych doma našla, co jsou ucházející a jen mi třeba nesedí.. Jen mám pocit, že by to po mně nikdo nechtěl. :D
    S pejsky z útulku...to by asi šlo. Ale mám z cizích psů trochu respekt a hlavně z těch, co měli těžký život. Ale kdyby šel někdo se mnou, proč ne.. :) Jen nevím, kde je to u nás možné. :D
    Knihy.. vyřazení přečtených knih určitě nepřichází v úvahu. :D Protože já mám knihy hrozně ráda. A ráda je vlastním. :D Takže i z toho důvodu nechodím do knihovny, ale knihu, kterou chci, si koupím. :D A těší mě ten pohled na mou knihovničku, jak se mi zaplňuje.. :D
    Procházka s úklidem by šla. Ale jsem trochu háklivá. Trochu mě děsí představa, že sahám na odpadky po někom jiném. A zase nosit rukavice, to bych nechtěla. :D
    Ale vždycky se dá něco vymyslet, jak pomoct okolí.. Trochu se nad tím zamyslím. A zkusím dělat více dobra. :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Musím říct, že mě tvůj komentář opravdu rozesmál :D a to nemyslím špatně. Tyhle předsevzetí jsou spíš takovou inspirací, co můžeme dělat. Ani já sama všechny pravděpodobně nesplním, ale příjde mi skvělý, když by každý udělal aspoň něco nebo klidně něco úplně jiného. Třeba to s tím oblečením mám stejně :D A když už něco vyřadím, že to pošlu dál, než si najdu čas to fakt udělat, tak to zas začnu nosit znova :D A pokud ti koukání na sbírku tvých knížek dělá radost, tak není nutný to měnit.

      Vymazat
  6. Krev daruji pravidelně, teď se postupně rozhoupávám, abych se přihlásila do registru dárců kostní dřeně :) Tak třeba tento rok bude přelomový. Letos rekonstruujeme, takže určitě i darování přijde na řadu.
    Nedávno jsem zjistila, že je možné spotřebované kapsle na kávu ještě dále použít, že z něj v nějaké chráněné dílně vyrábějí šperky. Budu o tom zjišťovat více a doufám, že to bude jedno z dalších věcí, které v tomto roce změním k lepšímu :)

    OdpovědětVymazat
  7. Hmmm, darování krve. Na tom jsem byl BOHUŽEL pouze jednou. Potom jsem se k tomu už nedostal. Většinou z důvodu, že nebyla nálada či čas. A já vím, já vím - teď mi začneš nadávat, že se "trocha času" vždycky najde! :D Dobře, vzdávám se. Každopádně je pravda, že se k tomu právě letos chci zase vrátit. Ten pocit, že Tvoje krev může někdy pomoci někomu jinému - je to paráda. Akorát mám na to celkem nepříjemnou vzpomínku, když mi sestra během několika vpichů nedokázala trefit žílu (a teď fakt doufám, že si tento článek čte někdo, kdo o tom přemýšlí, že by poprvé šel darovat krev! :D :D :D :D - ne, legrace). Vím, že jsem na ni byl tehdy pěkně napruzený, ale na popáté se to podařilo. Ale na ten dobrý pocit po odběrech si vzpomínám dodnes.

    Já chci tvořit fotky s tím, že někomu mají něco předat. Ať už to je nějaké zlepšení dne či tak něco. Ale bylo by super někdy vytvořit třeba kalendář a třeba ho někam věnovat. Nebo tak něco, ale to je běh na strašlivě dlouhou trať... :-)


    Díky za další krásný článek.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář:)