1.18.2017

Jak náročné je studium architektury na ČVUT?

Ahoj,
párkrát jste si psali o článek o mojí škole.
Studuji 3. ročník na ČVUT, fakultu stavební a obor Architektura a stavitelství. Tento obor má bakalářské studium na 4 roky a magisterské na 2. Oficiálně. Kdo chce, nebo ani chtít nemusí, si to někdy bohužel musí prodloužit. Popravdě, všechno co tady napíšu fakt nepřeháním. Nepatřím mezi šprty, ale ani mezi ty, kteří se nesnaží. Šla jsem na tuto školu s cílem získat titul Ing.arch. a tak pro to něco dělám. Vzhledem k tomu, že do toho ještě chodím pravidelně do práce, tak se obávám, že bych musela být opravdový génius a hlavně člověk, který nemusí spát, abych mohla mít excelentní výsledky a měla samý A. Je to prostě škola opravdu náročná, nejvíce však časově. 
O většině škol se říká, že nejhorší je první rok, dva, a pak už je to jen lehčí. Říká se, jak je vysoká jedna velká párty, stačí jít občas do školy, pak si občas odskočit na zkoušky a vlastně se skoro pořád flákat a užívat si mládí. Bohužel, architekti musí být vždy spešl a u nás to tak vůbec není. Každým rokem se náročnost stupňuje, po roce (ti odolní po 2) se z vás stane člověk, který nemá volný čas, všichni vaši kamarádi se protřídí a zůstanou jen ti opravdoví přátelé, kteří si zvyknou na to, že vás vidí 3x za rok (když se poštěstí). A pokud do toho ještě pracujete a občas chcete i sportovat, dostanete se vlastně do takového světa, kde musíte prostě svoji školu milovat, jinak byste to nevydrželi.



Tento obor není ani tak moc o teoretickém učení. Teda jasně, že je, ale k tomu všemu máte milion náročných projektů, náročných úkolů (kdy když něco opravdu umíte, tak nad tím jedním strávíte jenom min.2 hodiny). Takže do školy chodíte jen pro úkoly, na konzultace a všechna ta práce začíná vlastně až doma. Tu všechnu teorii v tom množství tím pádem vnímáte jako to nejmenší, to však neznamená, že jí je málo.


Velkou výhodu v celém studiu mají ti, co přišli ze stavebky. Mají totiž už alespoň přehled o tom, co se zhruba budou učit, z čeho se ten dům vlastně skládá a tak. Pro lidi z gymplu a ostatních škol je totiž na začátku překvapení i to, že rameno schodiště má všechny schody stejně vysoký a dokážou o tom mluvit třeba polovinu celé prezentace. V čem však mají lidi z gymplu výhodu je určitě matika. Teda podle mě ta vysokoškolská snad matika ani není, ale pořád se to tak jmenuje, tak tomu tak budeme řikat.


Nejvíce lidí vypadává na již zmíněné matice, deskriptivní geometrii, stavební mechanice, pružnosti a pevnosti a pak na betonu. Ze začátku je dost drsná i geologie. Ve zkratce mechanika1,2, pružnost a pevnost a betony - to všechno spolu hodně úzce souvisí. Ve skutečnosti spolu souvisí ale úplně všechny předměty. Pokud tedy některý semestr nějakým zázrakem uděláte nějakej předmět, moc se neradujte, protože se to stejně budete muset naučit a celý to pochopit, protože se to prostě bude prolínat do něčeho dalšího.



Co se týká učitelů, tak je to asi jako všude. Najdou se tam skvělí učitelé, kteří vás do látky vtáhnou, něco vám opravdu předají, jsou rozumní, něco dokázali a hlavně jsou se sebou vyrovnaní. Pak se tam najde takový ten průměr, ani dobří, ani špatní. No a nechybí i ta poslední skupina. To jsou prostě lidi, co nevím proč tam jsou, protože jsou zahledění do sebe, nic nedokázali, mají jen svůj pohled na svět a nic jiného pro ně neexistuje. Dokáže to tedy dost znepříjemnit studium, ale je to určitá praxe do budoucna (na všem si přece musíme najít něco pozitivního). Nehledě na to, že ateliéry (což jsou nejdůležitější předmět, ve kterém každý semestr děláte projekt- navrhujete stavbu do určitého území) se hodnotí tak strašně nespravedlivě, že víc to snad ani nejde. Je to věc, která záleží na vkusu a pokud jste pod učitelem, který má jen svůj styl a nic jiného pro něj není, tak máte prostě smůlu. Popravdě je to asi nejvíce demotivující předmět, což je dost špatný, protože na základě jeho známky se dostanete na magisterské studium a zrovna do tohoto bystě měli dát nejvíc toho srdíčka. Taky právě u tohoto předmětu začíná známkování na C, to znamená, že když máte všechno správně, správně jste pracovali během semestru a tak, tak dostanete C, až když vytvoříte něco fakt navíc, máte šanci dostat něco lepšího.




Je tady i stránka finanční. Všechny materiály na modely, pomůcky pro jejich výrobu, tisk výkresů, tisk výsledných plachet, hodně výkonný počítač a všechny různý pomůcky. Všechno to stojí dost peněz. Bohužel stipendium není skoro žádný. Je jen ubytovací, který vám pokryje sotva 1/10 výdajů na bydlení. Sociální, který je asi 15 000 za rok (takže taky žádná sláva - bydlení v Praze fakt není levná záležitost) a to nejvzácnější stipendium je za výsledky, dosáhnout však známek na to, aby jste ho dostali je docela nadlidský. Ne všechny předměty se totiž hodnotí podle toho, na kolik bodů napíšete test, nebo v jaké podobě nosíte vypracované úkoly. Bohužel.


Teď trošku odbočím od kruté reality i k trochu příjemnějším věcem. Jsou to mimoškolní aktivity. Škola jich nabízí opravdu dost, vlastně ne jen škola, ale hlavně různé školní spolky. Tělocvik si můžete vybrat z několika desítek sportů a zapsat si ho můžete potom i nepovinně. Pořádají se zde různé exkurze na stavby, sportovní výlety, grilovačky, koulovačky, párty přímo v prostorách školy. Zúčastnit se můžete různých soutěží, workshopů, zapsat si můžete předměty navíc, nebo chodit na kurzy kresby, malby (na ty jsem chodila i já), zpívat ve sboru, hrát studentské divadlo, naučit se první pomoc, sebevzdělávat se a tak dále.
Nehledě na to, že během roku se zde konají desítky přednášek s opravdu zajímavými a významnými lidmi (i ze zahraničí).

Naše škola nabízí tedy nespočet možností, jak si užít studentský život, využít všechen čas na maximum a dát vám možnost se realizovat a vyvíjet se tím směrem, kterým chcete. Věřím, že studenti jiných oborů všechny tyto příležitosti využívají více než my, studenti architektury. Kéž by tak týdny měly o minimálně jeden den navíc, abych mohla všechny tyto skvělý příležitosti využívat více.


Pokud tedy váháte, jestli se do tohoto bláznivého světa vrhnout taky, tak si prosím položte otázku, jestli jste ochotni do toho dát maximum, i za cenu ztráty soukromého života. Byla by škoda promarnit měsíce něčím, co byste nakonec vzdali.

Hodně štěstí u zkouškového!

7 komentářů:

  1. To jsi napsala krásně. Bývalý spolužák se chtěl na architekturu mermomocí dostat, chodit na doučování z deskriptivní geometrie, snažil se zlepšit v matice, protože věděl, že to tam bude potřeba... no a po prvním semestru to vzdal jen kvůli tomu, že už neměl čas na nic jiného. Bydlel na bytě s kamarády, kdy odcházel jako první, vracel se jako poslední a do rána se věnoval výkresům. Rozhodně to chce dost odvahy a silnou povahu... na druhou stranu je to ale perfektní obor a myslím, že ten výsledek za to stojí. Takže hodně štěstí!! :) určitě to zvládneš.

    OdpovědětVymazat
  2. S vetsinou clanku se da asi celkem souhlasit. Jedine co mi prijde jako jednak smutny a jednak pruser je veta: "Šla jsem na tuto školu s cílem získat titul ing.arch." Spatne napsanej titul me nesere, ale myslim si, ze jit studovat vysokou skolu primarne pro titul je hrozny ( a taky jeden z duvodu, proc nase vysoky skolstvi vypada tak jak vypada) a u oboru jako je architektura mozna jeste dvojnasob. Na druhou stranu, to ze jsi s tim cilem na skolu sla neznamena, ze se priority od te doby nemohly zmenit. A lidi chodi na vejsku mozna i z horsich duvodu. Jakozto nedavno dostudovana ti preju hlavne hodne stesti do poststudijniho zivota:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, šla jsem studovat kvůli titulu, protože bez něj architektka být nemůžu. To ale neznamená, že architektura není můj život, přece bych si tak neruinovala život jenom protože bych chtěla mít zrovna tyto písmenka před jménem, ale ve skutečnosti mě to nezajímalo. Ta věta neměla mít význam toho, že chci zrovna tento titul, ale to, že chci být architektka, protože je to moje životní cesta.
      Kdybych chtěla být něco jiného, tak na vysokou kvůli titulu určitě nejdu, protože ve většině oborech není potřeba, tam většinou stačí praxe a schopnosti, ale ještě jsem neviděla architekta bez titulu :)

      Omlouvám se, pokud to vyznělo tak, jak si to asi pochopila. S kvalitou vysokých škol totiž s tebou 100% souhlasím. A děkuji za upozornění na chybu :)

      Vymazat
  3. Bože.
    Po prvním odstavci už jsem to fňukání musel přestat číst.
    Ano, vím, že je architektura jedna z těch spíš složitějších věcí na ČVUT. A stejně tak vím, že i samotné ČVUT je velice náročná škola. Ovšem nikdy by mě nenapadlo si takhle pofňukávat a přesvědčovat lidi, jak moc jsem dobrej, že tam studuju.
    Lidi to buď ví, nebo jsou to idioti a v tom případě mě jejich názor nezajímá.

    A proč mě to tak rozhořčilo? Protože na ČVUT, UK a i na VŠCHT jsou obory mnohem náročnejší než je ta Tvá architektura, ale ti lidi nebrečí na svých blozích.
    .. a upřímně řečeno hodně z nich na takové hovadiny, jako je blog, ani nemají čas.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná bych ti doporučila článek přečíst do konce, protože jsem to nepsala proto, abych tady pofňukávala a už vůbec ne pro to, abych se nad někým povyšovala. ;)

      Vymazat
    2. Nedá mi to nereagovat, neumis se ani podepsat, tak to taky neudelam. Jak tak koukam, tu potřebu se tady povysovat mas leda ty, nudis se nebo mas nějaký mindrak jo? Nebo te snad naplnuje nekde trolovat a nekomu odporovat a vysmívat se mu takhle trapne a povysene? Ze tady musis vyblit takovyhle komentar.
      Studoval jsi snad architekturu na FSv nebo FA ze to tak skvěle umíš porovnat?
      co rozhorcilo me? ze to, co pises je totalni nonsense, porovnavas neporovnatelne, meles neco o slozitosti skol, kazdy vi, ze taky jaderna fyzika je slozita, narocna skola, ale rec tu byla o casove a financni narocnosti, mam spoustu kamaradu z ostatnich skol a z jejich informaci fakt ted nevim, co je podobne casove a financne narocne jako architektura :D rozhodne ne nic co tu popisujes z tehle skol, casove mozna jedine medicina, tou svoji vetou "nez je ta tva architektura" primo architekturu degradujes, uplne mi pripominas nektery samoliby arogantni studenty prav, co si o sobe mysli neco vic a pritom jejich skola je trapna brnkacka pres rok a je to jen o nabiflovani se na zkousky. A soudit na co kdo ma kde cas, zda na blogy nebo co jineho, je taky mimo, protoze zrovna blog mi prijde fajn na to se odreagovat od toho vseho a nezblaznit se. Stejne tak jako pracovat pri skole, na ostatnich skolach to jde snadno, kdo to stiha u architektury pokud si neudela volnejsi rozvrh, toho obdivuju.
      Navic slecna tu nefnuka, jen popisuje jak to opravdu je a myslim si, ze to muze nekterym lidem pomoct priblizit pohled na studium architektury, nekteri studenti strednich skol by to mohli ocenit.

      Vymazat

Děkuji za komentář:)