Tipy nejen pro budoucí studenty architektury

by - června 28, 2019


Tento článek je především pro zájemce o studium architektury, které ještě neodradil můj článek o tom, zda je studium opravdu tak hrozné.  Všem, co se i přesto rozhodli do toho jít, moc gratuluji, přeji mnoho energie a dopředu je mi jich líto. Jelikož jsem už oficiálně dokončila tu delší část studia, ráda bych se podělila o některé užitečné informace, které bych já před studiem ocenila. Některé se budou hodit i studentům na jiných školách a jiných oborech, ale pár jich bude i konkrétnějších.

Zapište si předměty navíc, už v prvním semestru

     Prvák a druhák můžete využít k zapsání předmětů z nadcházejících semestrů a tím být trochu napřed. Vytvoříte si tím rezervu pro případně opakující se předměty a pokud žádný opakovat nebudete, mít o předmět méně se hodí vždy, třeba kvůli práci. Podívejte se i na nabídku nepovinných předmětů. Ať už se jedná o ty odbornější, tak třeba jazyky jsou fakt super. Kdy jindy budete mít možnost učit se jazyky zadarmo?

Hlídejte si důležité termíny

     Zvykem naší školy je informovat o kdejaké blbosti, ale to, že si máte uzavřít v KOSu zápis, jinak budete platit, nebo kdy se přihlásit k bakalářské práci, kdy ke státnicím atd., to se jen tak nedozvíte. Takové informace naše škola velmi pečlivě ukrývá a nedá vám ani vědět, že se něco takového vůbec dělá.

Využívejte toho, že jste student

     Levnější lístky do kina, výhodnější vstupy všude, kam si zamaneš, levné cestování a hlavně spousta akcí pro studenty přímo ve školním kampusu. U nás se pravidelně konají soutěže, koncerty a dalších milion zajímavých věcí, o který je škoda se ochudit.

Sebevzdělávání zdarma

     Tohle je věc, která je na studiu asi nejúžasnější. U nás na ČVUT máme spoustu spolků a organizací (CIPS, ŠTUKKARIÉRNÍ CENTRUM) , která pořádá zajímavé přednášky a semináře, díky kterým se můžete rozvíjet směrem, jakým si určíte vy. O některých kurzech jsem psala třeba TADY. Ale je jich velká spousta, ať už jednorázových nebo pravidelných. Například kreslení, hudební dílna, kurzy o kritickém myšlení, podnikání atd. Podle mě je pro důležité nezaspat a snažit se vzdělávat i jinak než biflováním na zkoušku.

Kurz kresby

Vrhněte se do praxe co nejdřív

     Nejen, že se naučíte si organizovat čas, ale hlavně se podíváte pod pokličku realitě. Vyzkoušejte více zaměstnání, klidně i mimo váš obor, protože každá zkušenost se hodí. A střídejte i práce v oboru, díky nim můžete třeba přijít na to, co konkrétně dělat chcete a co ne.

Využijte možnost vycestovat

     K tomu asi není ani co říct, možná jen to, ze neexistuje jen Erasmus+, ale i další zajímavé programy pro studenty a absolventy, já jsem o jednom psala TADY. Samotná škola pořádá zase krátké zájezdy po zajímavé architektuře. Často to bývá vyvěšeno na dveřích různě po škole (především cestou do ateliéru). 




Čtěte

       Já jsem v průběhu studia moc nečetla a ještě menší část z té trochy byly knížky o architektuře. Teď toho trochu lituju a mrzí mě, že jsem se o určitých knihách nedozvěděla dřív. Nejenom, že bych dostala jiný pohled na architekturu, ale mnohem líp by se mi učilo na předměty o teorii architektury, dějiny atd. Ne všechny knížky, o kterých se učíme, jsou nuda. Najde se tam několik super kousků. Já to čtení chci dohnat teď, tak pokud chcete inspiraci, budu to házet na můj instagram. A pokud se chcete rozvíjet mimo svůj obor, zajímavé knížky na téma seberozvoje mají zdarma k půjčení v kariérním centru.

Materiály a pomůcky 

     Během studia se bude muset hodně tisknout. Velmi hodně, barevně i nebarevně, na malé formáty i na velké. Pokud máte možnost, vlastní tiskárnu určitě využijete, i kdyby jen černobílou na A4. Bude se taky hodně kreslit, skicovat a modelovat. A všechno tohle něco stojí. Ne něco, ale něco víc. Proto určitě doporučuji využívat prodejny papírnictví a modelářských potřeb ve škole, protože tady jsou přijatelné ceny. Na jiné levné prodejny jsem v Praze nenarazila, takže pokud máte tip, můžete se podělit. (Levně se dají sehnat materiály na burze skript a materiálů, kterou na začátku semestru pořádá Štuk) Co se týká tisku tak je fajn jak u nás na fakultě, tak na fakultě architektury. S členskou kartou se vyplatí tisk i v NTK, navíc to tam funguje jako samoobsluha a je to tedy mnohem rychlejší. Jen pozor na tisk plachet a různých portfolií, protože zde mají jiné nastavení barev. Nedávno jsem našla ještě levný tisk v Praze u Florence (Tomados), takže také doporučuji vyzkoušet. Dražší, ale spolehlivější varianta je potom Copy General.


Skripta

     Někdo tohle neuslyší rád, ale ty skripta potřeba skoro nejsou. A ty co jsou, si můžete půjčit v knihovně a nekupovat si je, pokud opravdu zrovna nejste typ člověka, kterému učení ze skript vyhovuje a rád do nich nahlíží zpětně. Já jsem si je naivně asi 2-3 semestry kupovala od starší spolužačky a doteď toho lituju, protože jsem je snad skoro neotevřela. Poučte se z mých chyb.

Co jste předtím studovali?

     Pokud jste chodili na průmyslovku, polovina věcí v prvním a možná i prvních dvou ročnících pro vás bude ztráta času. My jsme měli v prváků a druháků samý přednášky, který byly opravdu mega nuda a nic novýho nám nepřinesly. Často by třeba téma bylo zajímavé, ale přednášející to neumí prodat. Bohužel to tak prostě je a pochybuju, že se to změnilo. Upřímně tedy posuďte, jestli je ten čas odseděný na přednáškách produktivní nebo ne, jestli to opravdu posloucháte a obohacuje vás to nebo už po pár minutách jdete na instagram a jste na té přednášce jen fyzicky, ne psychicky.

Jsi ještě středoškolák? 

     Pokud někdo z vás ještě patří mezi středoškoláky, moje největší rada zní: Využijte tento čas pro seberozvoj. A mluvím zde především o znalostech v grafických, modelovacích a renderovacích programech.
    Umění sebe-prezentace a vyjádření svých myšlenek je to nejdůležitější, co budete v budoucnu potřebovat. Zkuste si najít čas a naučte se základy několika programů, z nich si potom vyberte ty, které vám jsou nejpříjemnější a v těch se zlepšuje, dokud na to mate čas. 

You May Also Like

1 komentářů

  1. Díky moc za všechny tyto velice užitečné rady a tipy :) Já jsem nedávno také hledala nějaké způsoby na to, jak různě vydělat a myslím si, že je asi nejlepší způsob si to prostě vyřešit po vlastní ose a udělat to nějak chytře, tak abyste ztráceli co nejméně :) Hodně k tomu může pomoci i třeba nějaký levný rezervační systém :) Za nás je moc fajn třeba tento - https://www.sdiary.cz

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář:)