Proč jsem ráda, že můžu pracovat z domu?

by - října 05, 2019


Vstávat bez budíku. Nedobíhat ráno tramvaj. Jít si zacvičit do poloprázdné posilovny. Pracovat zabalená do deky. Dát si přes den šlofíka a chodit spát kdy se mi zachce.
       I takhle se dá popsat práce z domu. Ne všechno je ale černobílé, jak se zdá. Kdo už práci z domu zkoušel nebo si o ní alespoň něco četl, určitě zná i úskalí těchto zdánlivých benefitů. Já bych je ráda probrala trochu konkrétněji a popsala z mého pohledu.

     Už je to zhruba rok, co jsem dostala skvělou příležitost a to pracovat z domu. Přišla v ten nejvhodnější čas a já si vlastně ani nedokážu představit, jak bych minulý školní rok stíhala chodit do práce a ještě do toho zvládala školu, protože zrovna minulý semestr byl rozvrh vážně příšernej.
Práce z domu byl můj sen, když jsem před rokem končila v práci. V tu chvíli jsem však vůbec netušila, že se stane realitou dřív než skončí léto. Chtěla jsem hlavně najít něco, co by mě více posouvalo směrem k mým snům a možnost pracovat z domu byl už jen takový velký bonus, kdyby to bylo možné. Nechtěla jsem pracovat z domu kvůli tomu, že bych byla líná dojíždět do práce. Chtěla jsem více jezdit za rodinou a mým koněm na Moravu. Abych tam mohla být i na dýl než jen na dva dny, které se stejně zkrátí o dlouhou dobu strávenou ve vlaku. Zároveň mi přišlo strašně neefektivní trávit dojížděním do práce skoro dvě hodiny denně. Dvě hodiny, který by se daly odpracovat, odcvičit, věnovat škole nebo příteli. Taková nevyužitá doba zrovna ve chvílích, kdy nedělám nic jiného než školu a práci dokola a přitom stejně nestíhám.

     V této flexibilitě je to prostě obrovská výhoda. Zároveň je potřeba mít obrovskou odhodlanost porazit vlastní hlavu. Myslím to tak, že vás často budou vaše myšlenky svádět k tomu, abyste si ještě přispali, abyste každých 5 minut kontrolovali e-maily, Facebook, Instagram a další žrouty času.
Neznám nikoho, kdo by s tímto nebojoval normálně, natož lidi, co pracují z domu. Já osobně s tímto mám taky docela dost často problém.
Jste placení od toho, co opravdu uděláte.
      To je ten fakt, který je potřeba si stále připomínat. Nikdo vám ten proflákanej čas totiž nezaplatí. Ani pauzy na čaj. Ne jedna studie dokazuje, že lidé v práci kolikrát i několik hodin proflakají. Ne na všech pozicích se to dá, ale těch, kde ano, je mnoho. To je takové malé úskalí i u mě.
     Ze začátku to bylo všechno skvělý, neměla jsem problém s prokrastinací, stíhala jsem všechno tak nějak v pohodě. Jak asi tušíte, trochu se to mezitím změnilo. Začalo hodně věcí do školy, stres, strach, neustále se měnící nálada, únava, výčitky, že nemám čas na rodinu a kamarády atd. Dá se říct, že u mě žádná změna. Jenže všechny tyhle věci spojený dohromady mě začaly zpomalovat a z pocitu, že nevím co dřív, jsem nedokázala dělat pořádně vlastně nic. Nejsem první ani poslední. V takových chvílích je potřeba si dát malinkou pauzu, třeba den, dva, ale pak se dát do práce a nevymlouvat se.
Docela efektivní je, když se vám něco opravdu nechce, se prostě hecnout a sednout si k tomu na 10 minut. Častokrát stačí se prostě jen donutit. Porazit tu svoji línou půlku hlavy. Pak už to půjde samo, aniž bychom si to uvědomovali.

     Při práci z domu často ztrácíme kontakt s lidmi. Najednou už nepotkáváte v pracovní době žádné své kolegy, často jste prostě celou dobu sami, doma, s počítačem a občas si odběhnete na schůzku. Mě osobně to vyhovuje, ale určitě jsou lidé, kterým by to začalo vadit. Ne vždy to tedy musí být výhoda, být pěkně doma bez lidí. Na druhou stranu si k tomu můžete pustit hudbu jakou chcete a třeba si při práci zpívat aniž by u toho trpěli vaši kolegové.

     S tím se pojí i absence firemních benefitů jako káva zdarma v práci, firemní oslavy a večírky. Neříkám, že to tak je vždy, ale pokud pracujete na sebe, tak vám nikdo nic zdarma navíc dávat nebude.
     Největším benefitem je však samotná flexibilita, kterou díky práci na sebe / práci z domu máte.
Já tu flexibilitu využívám třeba tak, že si jdu zacvičit do poloprázdné posilovny, určitou část práce dodělám třeba ve škole mezi hodinami nebo u rodičů na Moravě. Vyspím se klidně do 9 nebo si dám šlofíka po obědě. Naopak dříve volné, ale unavené, večery využívám raději k práci, protože večer jsem více kreativní.

     Práce z domu tak určitě není pro každého. Všichni máme svoje vlastní potřeby, cíle a možnosti. Tak nezapomeňte, že nic není černobílé. Kdybyste chtěli zapracovat na svých dovednostech a tím se třeba zas o kousek přiblížit vaší vysněné práci, podívejte se určitě na seznam užitečných odkazů k online vzdělávání.

Podělte se v komentářích o vaše zkušenosti nebo názory na práci z domu :)


You May Also Like

13 komentářů

  1. Šárka z blogu Woodnote5. října 2019 v 10:55

    Práci z domu mám už také delší dobu v plánu. Jen mi chybí ta odvaha. Nejsem se si jistá, jestli zvládnu všechno to účetnictví, mám z toho celkem strach. Ale až se odvážím, tak to bude super pocit. :)
    Woodnote

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud tě brzdí jen strach z účetnictví, nelámala bych si s tím hlavu. Taky sem z toho byla zmatená, tak jsem napoprvé požádala účetní a letos bych to chtěla zkusit sama :)

      Vymazat
  2. Mně to je asi jedno, jestli budu pracovat z domu nebo budu chodit do práce :)

    OdpovědětVymazat
  3. Mám to úplně stejně jako ty. Jakmile mám miliardu věcí, co musím udělat, tak neudělám nic a jen se hroutim. :-D Také jsem usilovala o to, abych pracovala z domova, ale nakonec mám něco, co mi vyhovuje daleko víc, protože nejsem na jednom místě, ale jezdim, pracuju z místa a občas i z domu. Do kanclu jdu tak jednou za tejden na pár hodin. :-) Novinařina je občas super, ale se školou jí dělat fakt nejde, alespoň tam, kde jsem já. :-) Super článek!

    OdpovědětVymazat
  4. Pro mě jako pro introverta je práce z domu příjemnější než když jsem třeba musela sedět celý den v kanceláři s dalšími lidmi, ale každému samozřejmě vyhovuje něco jiného a je důležité si umět vybrat a opravdu srovnat pro a proti a co nám sedí a co ne. Sama to teď mám tak půl napůl a vyhovuje mi to :)
    Jinak musím souhlasit, že občas stačí tu hlavu prostě přesvědčit, sednout si k tomu alespon na deset minut a pak už to jde samo :)

    OdpovědětVymazat
  5. Já na práci vidím spoustu výhod a pak teda tu nevýhodu, že člověk bude mít tendence všechno odkládat. Jinak bych ale takovou práci určitě brala, protože potřebuji dělat něco ne moc psychicky náročného. Připadá mi, že mě hodně podnětů naráz rychle unaví a nenumím si představit, že bych pracovala třeba jako manažerka a měla tak na starosti několik lidí a projektů. Po pravdě mám z hledání práce po škole docela strach, protože jak tak koukám na nabídky práce, většinou polovinu požadavků nesplňuji a abych se dostala někam, kde budu moci spravovat třeba sociální sítě, to si myslím, že bych musela mít i hodně štěstí.

    Lena z blogu eversincelen

    OdpovědětVymazat
  6. Já ráda pracuji sama, bez ostatních, co na mě dohlížejí, ale příjdu si více produktivní ve studovně/co-work place.

    OdpovědětVymazat
  7. Naprosto Ti rozumím! Dlouho jsem dělala na volné noze, teď jsem zaměstnaná (totálně mimo "volnonohový" obor) a zase se zvolna a oklikou vracím k tomu, že se chystám dělat něco pro / na sebe a dle sebe. Tak napůl by by asi ideál, mělo by to řád a zároveň dost volnosti, no s prací na směny se to kombinuje hůř :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Homeoffice je podla mna fantasticka vec. hlavne v dnesnej dobe je to velke PLUS :)

    OdpovědětVymazat
  9. Jojo, v této době je homeoffice věc, která je opravdu k nezaplacení. Já jsem nedávno měnila pracovní pozici - home office nám také povolili. Takže si poprvé v životě užívám něco, čemu se dá opravdu říkat práce z domu. Je to velice osvobozující pocit.

    OdpovědětVymazat
  10. Já bych také velice ráda pracovala z domu, ale zatím mi to prostě nejde a já nevím, zda to takhle v nějaké fabrice ještě dál zvládnu... Člověk pracuje prakticky za almužnu a to se fakt nevyplatí. Rozhodla jsem se vyzkoušet alespoň to málo investovat a uvidím, zda mi to nějak pomůže, či ne :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ze začátku to s prací z domu určitě není jednoduché. To vám teda můžu říct. Mám s tím své zkušenosti. Nicméně pokud máte stálou práci, tak to pro vás může být klidně ze začátku jen přivýdělek. To se vždycky hodí, ne? Jestli pro vás můžu mít jeden tip, tak zkuste mrknout na článek Jak vydělávat na internetu Myslím si, že tam najdete dobré tipy. :)

      Vymazat
  11. Musím říct, že to mám stejně. Ten nájezd na home office nebyl úplně jednoduchý, ale nakonec jsem spokojená. Samozřejmě jako každé OSVČ nadávám, ale v zásadě ta práce není zase tak špatná a jsem za ní ráda. :) Nakonec to, že můžu dělat z domu mě k podnikání přivedlo. Původně jsem loni na začátku koronaviru začala jako zaměstnanec a nakonec mě to dokopalo k tomu postavit se na vlastní nohy. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář:)