Architektura a urbanismus 2. semestr

by - září 12, 2019


Architektura a urbanismus je jedno z magisterských zaměření na ČVUT. O tom proč jsem se na něj rozhodla jít a jaký byl první semestr jsem psala v článku: Jaké je magisterské zaměření Architektura a urbanismus? Jelikož se pro tento obor rozhodne jen zhruba 12% lidí z bakalářského studia, často se mění předměty a obor se ve škole skoro vůbec neprosazuje, rozhodla jsem se zhodnotit a rozepsat i předměty z druhého semestru, protože se o nich informace hledají dost těžko.

Povinných předmětů je celkem 6. 2 z nich jsou jen pro náš obor A+U, 3 předměty jsou společné s A+S a pak je ateliér. Já měla v tomto semestru ještě takový jeden "ateliér" navíc, protože jsem si zapsala Interiér II.(výsledek ZDE), jakožto náhradu za Interiér I. v zimním semestru, který se mi v rozvrhu kryl s našimi urbanistickými předměty. Rozvrh byl zase hrozný, vznikaly tam větší či menší mezery a byl rozprostřen úplně zbytečně do 4 dnů v týdnu.



Ateliér urbanistický: Začátek semestru byl stejný jako předchozí. Vybrali jsme si zadání, které nám vyučující představili a v následujících dnech se jeli podívat na místo. Většina projektů byla už opravdu s reálným zadáním a někteří dokonce dostali menší peněžní odměnu jako "skicovné" za odevzdaný projekt. V tomto semestru jsme se měli zaměřovat na detailní řešení veřejných prostorů, vše se navrhovalo v podobnějším měřítku a rozsah byl také ovlivněn přesným zadáním. Někdo proto navrhoval i fasády a dispozice přilehlých objektů, jiní se zas více zaměřili na konkrétní prvky v prostoru. 
     V mém zadání jsme se ale stejně většinu semestru věnovali hmotovému uspořádání řešené části a nedostali jsme se k úplným detailům, jak jsem očekávala. Navíc samotné zadání bylo prezentováno docela jinak, než pak ve skutečnosti bylo. Na toto zadání jsem si zvolila jiné vyučující, taky v závislosti s tématem, a i když jsem nebyla nějak extrémně spokojená, hodnocení bylo nakonec docela spravedlivé, stejně jako u ostatních vyučujících (i když jeden byl docela dost mírný)
     Celkově jsem si ještě nezvykla na jejich vkus ohledně grafiky. Upřednostňují jednoznačnost, kontrast a i když sami hlásají, jak jsme trochu pozadu s grafickou prezentací oproti studentům z A+S, vždycky vychvalují ty projekty, u kterých se mně osobně grafika vůbec nelíbí (a rozhodně nejsem sama). Jakoby vůbec neměli grafické cítění. Nevím no, ale takový je můj názor.
     Model k návrhu jsme v tomto semestru žádný nedělali.




Urbanistická tvorba a informační systémy: Předmět rozdělený na 2 hodiny přednášek a následně 2 hodiny cvika na počítačích. Za mě velmi užitečný předmět, protože se učí program GIS, který se využívá ke zpracovávání mapových podkladů a k tvorbě map samotných. Přednášky se tedy věnují především těm mapovým podkladům a nástrojům územního plánování (a vše kolem toho). Ve cvičení se pak postupně seznamuje s programem a plní menší zadání, vždy v rámci hodiny. Se spolužáky jsme se shodli, že by cvičení prospělo mnohem svižnější tempo a mohli bychom se tedy naučit mnohem víc, než jsme se během toho semestru naučili. Z programu GIS jsem opravdu nadšená a trochu zklamaná, že jsem ho neznala dříve. Je totiž skvělý nejen pro urbanisty, ale i pro architekty, kterým může pomáhat ve zjišťování informací o určitém území a pak k následné prezentaci, ke které si zde můžeme vytvořit skvělé mapky pro různé analýzy atd. Tento předmět je jen pro A+U.
     K úspěšnému dokončení předmětu bylo potřeba splnit dvě zadání v rámci cvičení a následně ústní zkouška, kde je největší důraz na znalost a orientaci právě v nástrojích územního plánování, podkladech, mapách atd. Známky byly A-D, záleželo na otázce, náladám zkoušejících (jsou dva) a na vaší nervozitě.

Urbanistická a krajinářská kompozice: Pro milovníky historie Prahy je tento předmět jako dělaný. Dvě hodiny přednášek týdně a většina z nich se věnovala právě Praze, jejímu urbanistickému vývoji a dalším tématům spojených s urbanismem. Ve druhé půlce semestru přišli na 3 přednášky externí hosté, tak bylo skvělé poslouchat i něco jiného než jen o Praze. Na přednáškách se dělala docházka. Tento předmět je jen pro A+U.
     Zakončení předmětu se skládalo ze semestrální práce na téma Vývoj urbanistické formy Prahy, krátkého referátu na jednu vámi vybranou odbornou knihu o urbanismu a ústní zkoušky. Při té zkoušce se odevzdával referát a semestrální práce, profesoři si ji prohlédli a zeptali se na nějaké otázky s tím spojené. Důležité je tedy naučit se pořádně vývoj Prahy. Pokud jste ani jednou nechyběli tak to pro vás bylo vše, pokud ne, tak se vás zeptali na něco z těch přednášek, na kterých jste nebyli. Doporučuji někoho ze spolužáků poprosit o nahrání přednášky na telefon (stačí jen zvuk), abyste si je pak mohli poslechnout a udělat si z nich nějaké poznámky. Známky byly ale mírné a většina odcházela s A (možná všichni)

Urbanismus a veřejná infrastruktura: Čtyřhodinový blok přednášek rozdělený na dvě části - první dvě hodiny infrastruktura (zaznamenávala se docházka), druhá blok věnovaný urbanismu. Obě části byly užitečné a přínosné. Doporučuji na ně chodit a dávat pozor, mě přišly zajímavé - hlavně druhá polovina. Zápočtový test z urbanistické části píšou všichni na poslední přednášce. Není těžký, ale má v sobě několik nepříliš jasných odpovědí, nicméně pokud ho neuděláte, jen vám to zhoršuje známku. Kdo nechodil na první půlku přednášek (kde se psala docházka), musí psát při zkoušce docela těžký test, který je prý plný záludných otázek. Můžete při něm mít jakékoliv papírové podklady, ale v tématech se musíte opravdu orientovat, jinak vám jsou vlastně k ničemu. Zkouška pak pokračuje ústně a je k ní potřeba donést nějaké podklady, na kterých vysvětlíte fungování infrastruktury v daném místě (např. územní plán nějaké malé vesnice, koordinační situaci nějaké části vesnice - rekonstrukce silnice, nově vzniklá obytná část atd.). Pokud tedy můžete stíhat přednášky, dokončit předmět je celkem hračka a žádný stres. Předmět je společný pro A+S i A+U.

Současná architektura: Velmi zajímavý předmět, který vás donutí přečíst si minimálně jednu odbornou knihu. Dvě hodiny přednášek (byla jsem jen na poslední) a dvě hodiny cvičení týdně. Na cvičeních se dělají prezentace na jednu zvolenou knihu a na jednoho nebo dva architekty z období moderní architektury. Ačkoliv jsem z předmětu měla docela strach, nakonec mě trochu mrzí, že nebyl už na bakalářském studiu. Témata jsou dost zajímavá a sama si chci několik knížek díky tomuto předmětu přečíst.
     Zkouška byla pouze písemná a měla 3 otázky. Popravdě jsem se docela učila, protože z takových teoretických předmětů mám hrozný strach, je to hodně o tom, jaké otázky dostanete, jestli vám padnou nebo ne. Není to tedy zkouška zadarmo, ale ani otázky nebyly nějak zákeřné. Předmět je společný pro A+S i A+U.


Estetika a sociologie: Jeden z velmi odpočinkových a nenáročných předmětů. Má dvě hodiny přednášek týdně a jednou za 14 dní dvouhodinové cvičení. Přednášky nám vedl mladý doktorand a byly hrozné. Strašná nuda. Prvních 40 minut vždy opakoval, co se vlastně bralo minule a těch zbylých několik minut ukazoval pár obrazů, o kterých strašně dlouho něco vyprávěl. Bohužel jsem byla skoro na všech přednáškách, protože jsem měla předtím i potom výuku, ale pokud nemusíte, nechoďte tam. Naopak cvičení byly úžasné. Vedla je jedna psycholožka, která se nám pokusila pomáhat s prezentací - ve dvojicích jsme měli prezentovat/prodat něco krásného (obraz, stavbu - každý si vybral co chtěl). Po těchto prezentacích probíhala diskuze, řekla nám nějaké rady, jak vystupovat na prezentacích, jak celkově jednat s klienty, jak nebýt nervózní a povídala i něco ze svojí praxe. I když několik hodin odpadlo, i tak mi to dalo mnohem víc, než všechny přednášky dohromady, kde se probíralo jen to, co je vlastně estetika a krása. Předmět je pro oba obory a pouze za zápočet, který jsme dostali po prezentaci na cvičení a po odevzdání dvou krátkých esejí v průběhu semestru z přednášek na zadané téma.


Interiér a design: Tento nepovinný předmět je volné pokračování Interiéru I., který má obor A+S v zimním semestru povinně. Já měla architektky Petru Lenz a Helenu Míkovou, které byly obě úžasné. Tématem byl návrh restaurace ve faře ve městě Úštěk. Ze začátku jsem z tématu nebyla vůbec nadšená, jelikož mě náboženská tématika a její stavby nějak nebaví. Stačí mi se na ně občas podívat z venku, ale něco o historii a tak, na to já nejsem. Proto jsem celý návrh pojala poněkud moderněji a odlišně, než mí spolužáci. Moje rozhodnutí vycházelo pochopitelně i kvůli okolnostem ve městě, ale díky tomu modernímu pojetí mě to nakonec velmi bavilo. Bavilo mě to i z toho důvodu, že na nás nebyl kladen takový tlak, konzultace byly velmi inspirativní, příjemné a motivující. Bylo vidět, že nám architektky chtějí pomoct z rozvinutím a dotažením naší myšlenky, ne jejich. V průběhu jsme měli exkurzi nejen na místo zadání, ale i do velkoobchodu materiálů pro truhláře a designery. Při konzultacích nám také vyprávěly příhody s klienty, přinesly ukázat výkresy a dokumentace z praxe a obohatili nás o nějaké rady do praxe. Právě tento předmět mi dával v semestru dost energie, vždy jsem se na něj těšila a pracovala jsem na něm opravdu ráda. 
     Výsledkem byla plachta jako při ateliérech, ale také prezentace před zástupci města Úštěk, což byla skvělá zkušenost. Práce pak byly ještě vystaveny celé prázdniny přímo na faře v Úštěku. Nepovinný byl ještě model nějakého prvku (nejčastěji svítidla), který jsme v návrhu použili. Já ho bohužel nestihla, protože jsem na rozdíl od ostatních dělala projekt sama a ostatní ve dvojicích.
Můj návrh interiéru restaurace můžete najít na BEHANCE.



Celý článek doprovází projekt z ateliéru tohoto semestru. Jedná se o návrh krajní části obce Kněževes (vesnice přiléhající k pražskému letišti).

Rozvrh letního semestru 2019

Takto probíhal celý druhý semestr. Popravdě už odpočítávám dny, kdy bude celé školy konec. Jenže ještě rok. V létě jsem sbírala síly a po dalším semestru sepíšu další shrnutí. 

Pokud vás zajímají další články ze studia architektury, můžete pokračovat tady:
Architektura a urbanismus 3.semestr

Pokud vás zajímají články o studiu na architektuře, najdete je pod štítkem ČVUT. O architektuře taky píšu na svém webu www.studio-ivush.cz/blog



You May Also Like

6 komentářů

  1. Mně tenhle obor přijde hodně zajímavý. Nebo takhle, nikdy by mě nenapadlo tam jít, nikdy jsem o tomhle oboru neslyšela, nezajímala se o to, ale ty jak to popisuješ.. To bys mě úplně nalákala. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Veľmi pekne spracovaný článok. Zrhnula si v ňom informácie, ktoré budú užitočné pre každého, kto sa rozhodne pustiť do rovnakého odboru a bude potrebovať zistiť viac. Navyše dostane aj reálne hodnotenie, a nielen reklamnú tvár, s ktorou sa škola prezentuje. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Až budu bohatá, ráda si tě najmu jako architektu😁.

    A tvůj návrh interiéru tý restaurace? Fakt nádhera! Tam bych chodila fakt ráda🌸. Čistý, plný kytek a rostlin, ale otevřený. A přesto i intimní❤. No jsi fakt šikovná a máš styl.

    Verča ze Ztracena v Praze I Čas utíká rychleji, když pracuješ... I MŮJ ŽIVOT

    OdpovědětVymazat
  4. Fuha tak tenhle obor jde úplně mimo mě všeobecně .. i když návrhy vypadají teda fakt povedeně :) je pravda, že tenhle semestr jsem si zapsala Sociologii architektury a prostoru a to co tam probíráme je hodně zajímavé, i když tomu zatím moc nerozumím :D :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, reaguji na tvoji odpověď u mě na blogu, určitě ti ráda poskytnu například sylabus našeho kurzu Sociologie architektury, prostoru a místa, aby si mohla nahlédnout na témata, která budeme probírat a třeba knížky, které naši profesoři doporučují. Napíšeš mi prosím email, kam bych to popřípadě mohla zaslat? :)

      Vymazat
  5. To zní jako fajn obor, sama jsem na střední studovala architekturu ale spíše se zaměřením na interiér i tak to, myslím si, bylo trochu podobné. Teď jsem ale spíš odbočila k stávajícím budovám a péči o ně ale i tak mě tvůj obor zaujal.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář:)